Thursday, May 15, 2008

6: Optics

Terlewat beberapa minit untuk lecture Optics. Tapi alhamdulillah sempat catch-up. Oh, have I mentioned how I like Optics? It seems more interesting than Astrophysics now! Even I myself am surprised. Tetapi bila masuk bab calculation and formula derivation, mataku sudah mula berpinar-pinar. Amat kompleks. Tapi aku amat tertarik dengan aplikasi dan sejauh mana the scientific community telah pergi dengan memanipulasikan cahaya. Yes, cahaya! Amat menarik.



Tadi kami masuk bab hologram. The first word yang terdetik di minda ialah : Genius! Sungguh, mereka yang menjadi pioneer dalam memikirkan tentang nak merealisasikan hologram sungguh genius. Kamu tau apa itu hologram? 3D image. Real image of 3D object. They take advantage of the interference phenomena.

But of course, remember that: Allamal insana ma lam ya'lam. (96:5)

Subhanallah, Sang Maha Genius.

Then Rob (my optics lecturer) meneruskan lecturenya. Dia nak bagi contoh. Dia nak bagi contoh observing the stars. Diapun lukis la star. Cara dia lukis the star terus buat aku sedih dan distracted dari mendengar lecture. Boleh tak die lukis star seperti ini: satu segi tiga upright, satu segi tiga terbalik, bertindih. Mungkin aku seorang je yang perasan. Tapi aku sangat sedih. Mungkin Rob tak bermaksud apa-apa dengan melukis seperti itu. Tapi aku tetap sedih. Hari ini kamu tahu hari apa?

Hari ini 15 May 2008. Hari ini ulang tahun Nakba yang ke 60...

No comments: