Wednesday, May 21, 2008

8: On referencing

Tadi terfikir nak tulis tentang hikmah. Aku tefikir nak masukkan satu kata-kata ni yang aku tak pasti hadis ke kata-kata sahabat ke atau imam-imam ke. So aku pun meng'initiate'kan mini-research. I was hoping to find it supaya menguatkan post kali ini lah kononya.

Then, aku jumpa macam-macam artikel. Ada yang quote kan kata-kata tu juga. Ada yang tulis tu adalah ucapan Imam Ghazali. Ada yang kata itu adalah hadis. Ada yang kata itu kata Saidina Ali r.a. Hmm..

Baru aku appreciate semua cara-cara referencing yang aku belajar. Dan how significant is plagiarism. How important for people to tulis reference dia!

Then aku jumpa, rupa-rupanya hadis/kata2 yang aku cari tu adalah hadis dhoif. So, sebaiknya tak usahlah digunakan.

My point being, wahai penulis sekalian, we have to be very careful in quoting, in referencing. Bukan ada risk dari segi akademiknya sahaja! Tapi amat bahaya apabila orang akan ambil tulisan kita sebagai hujah, dan fitnah tu boleh muncul tanpa kita dapat kawal!

Quote-quote yang diambil, amat penting kita pastikan kesahihannya. Kalau kata-kata orang lain maybe boleh kita lepas pandang.. tapi bila masuk hadis Nabi s.a.w, amat bahaya. Janganlah jadi agen menyebarkan hadis maudhu'.

Setiap apa yang kita tulis, kita cakap, kita buat, semuanya direkod.

Kalau benar kamu serius mahu membawa dan menyebarkan islam, kena jugalah serius dalam wasilah-wasilah yang dibawa! jangan lekeh-lekeh saja, malas nak buat reference and all!

Peringatan terutamanya buat yours truly.

P/s: Semalam sejam tutorial history, lecturer terangkan pasal referencing saja! They all amat tekankan bab ini kerana derang sedar kepentingannya! Adakah kita sedar kepentingannya?

6 comments:

أم الليث said...

sebab tu tanpa isnad, ilmu Islam dan orang Islam binasa.

About Me said...

wah.takut.

muna khaider said...

nape takut, mar?

About Me said...

takut sebab banyak tanda seru

!

assalamualaikum!!=)

Hafiz said...

first time comment here. That's why whenever I wrote a hadith on my blog, I always check the source and put the reference like this,

[Name of Sahih eg Sahih Bukhari or Muslim, volume or book no and hadith number]

At least this can help people to check its authenticity :)

muna khaider said...

yup2.. usaha yg patut dicontohi!